تاثیر دکوراسیون اداری خوب و محیط مناسب بر افزایش بهره وری و عملکرد افراد سازمان


مطمئنا در هر سازمانی مهم‌ترین و اصلی‌ترین رکن آن سازمان نیروی انسانی و افرادی هستند که در آن سازمان فعالیت می‌کند ازاین‌رو ارتباط تنگاتنگی بین محیط کار و زیبایی مبلمان و دکوراسیون اداری با روحیه و افزایش کارایی پرسنل و مراجعین به آن سازمان میباشد که ما در این مقاله قصد داریم به نکات قابل توجه ای در این باره اشاره کنیم

شاید اگر تجربه کارکردن در سازمان یا اداره‌ای را داشته باشید برای شما هم پیش‌آمده باشد که از بودن در آن محیط یا سازمان و کارکردن در آن‌جا احساس رضایت نداشته باشید و مدام به‌دنبال بهانه‌ای باشید که دیرتر به محل کار آمده یا خیلی زود آن محل را ترک کنید

 طبیعی است که نمی‌توان مدت زیادی به این روال کارکرد چون درنهایت به دلیل تصور کم‌کاری از دید مدیر سازمان و سایر همکارانتان دچار عدم موفقیت و پیشرفت و درنتیجه ترک شغلتان خواهید شد

روان‌شناسان بسیاری درباره ارتباط محیط کار و حس رضایت و شادمانی افراد شاغل در آن سازمان نظریات خود را ارائه کردند و ما هم بر همین اساس می‌خواهیم از اهمیت دکوراسیون اداری در محیط کار با شما صحبت بکنیم

امروزه در اکثر کشورهای جهان و به‌خصوص کشورهای جهان سوم مردم زمان بسیاری زیادی را مشغول به کار کردن و بودن در محل کار خود می‌باشند که اگر ساعت خواب را از طول روز این افراد کم کنیم مشخص می‌شود که هر فرد تقریباً سه‌چهارم زمان بیداری خود را در محیط کار می‌گذراند و این زمان خیلی بیشتر از بودن در کنار خانواده و در خانه و آرامش می‌باشد

به‌همین‌علت تاثیر محیط کار به بهداشت روان و سلامت روانی افراد بسیار زیاد می‌باشد و بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته سعی می‌کنند تا محیط فرسایشی و خسته‌کننده سازمان خود را به محیطی سرزنده پویا و سرشار از انرژی و حس خوب تبدیل کنند تا با آرامش روانی که برای افراد سازمان خود به وجود می‌آورند بیشترین و بهترین عملکرد و بهره‌وری سازمان خود را داشته باشند

با تغییر شیوه‌های مدیریت از مدیریت فردی به مدیریت گروهی و خرد جمعی تصمیمات گروهی افراد سازمان نیاز به برگزاری جلسات مکرر و حضور گروهی افراد برای تصمیم‌گیری‌های سازمانی به‌شدت افزایش‌یافته است نشست‌هایی که سبب می‌شود تا رهبران و مدیران سازمان‌ها با استفاده از تجربیات و نظریات سایر افراد سازمان باعث افزایش بهره‌وری سازمان خود شوند و سریع‌تر و بهتر به اهداف خود دست یابند

یکی از اصلی‌ترین نکات در دکوراسیون اداری و محیط کار پویا و پرنشاط روابط خوب و صحیح بین اعضای آن سازمان می‌باشد محیطی که شرایطی را برای افراد به وجود آورد تا از بکار بردن کلمات منفی گلایه‌ها و ذکر مشکلات شخصی در محیط کار پرهیز کنند و محیط کار را برای خود و دیگران محیطی شاد و پویا تبدیل کند

این رفتارها بسیار می‌تواند در روابط انسانی بین اعضای سازمان تاثیر بگذارد وجود المان‌های مذهبی همچون دعا و نیایش یا جملات و تصاویر امیدبخش بر دیوارها و تابلوی اعلانات به‌جای جملات و المان‌های هشداردهنده و اخطاری باعث بهبود شرایط محیط کار و روابط اعضای سازمان شده و درنهایت سازمان شما به محیطی شاد و آرام تبدیل می‌شود که کار کردن در آن برای همه اعضا لذت‌بخش خواهد بود وقتی کارکردن برای افراد رضایت‌بخش و راضی‌کننده باشد آن‌ها زندگی شادی را نیز تجربه خواهند کرد اگر فردی از کار خود یا محیط سازمانی که در آن مشغول به کار است لذت نبرد درواقع سرنوشت سازمان برایش اهمیت ندارد و عملکرد و بهره‌وری نخواهد داشت و در خیلی از موارد خلاقیت و نوآوری در این افراد و این سازمان‌ها از بین می‌رود محیط کار لذت‌بخش درواقع باعث احساس تعلق و پیوستگی اعضای آن سازمان با آن کار می‌شود که نتیجه آن افزایش بازدهی و بهره‌وری بالاتر و درنهایت رسیدن سریع‌تر به اهداف می‌شود محققان با بررسی دقیقی که بر روی شرایط و محیط شغلی ارتباطات با همکاران و ارتباط آن‌ها با افسردگی و اضطراب بر روی افراد داشته‌اند به نتایج قابل‌توجهی دست یافته‌اند

برطبق یکی از همین بررسی‌ها و تحقیقات که بر روی بیش‌از سه هزار کارمند ۳۰ تا ۶۴ ساله اتفاق افتاد و احساس آن‌ها از کیفیت محیط کار و روابطشان در این محیط نشان می‌دهد افرادی که در محیط با روابط کاری نامناسب هستند ۶۱ درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر افسردگی و بروز اضطراب قرار می‌گیرند که همین امر باعث افزایش میزان مصرف داروهای ضدافسردگی در بین اعضای سازمان‌ها با شرایط کاری و محیط نامناسب می‌باشد

امروزه  دیگر مثل گذشته نمی‌توان ادعا کرد که محیط کار نباید شاد و پرنشاط باشد و شادی و حس رضایت بعد از تایم کاری و بیرون از محیط کار باید وجود داشته باشد شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری این مسئله را اثبات کرده‌اند که محیط شاد و پویا در سازمان‌شان باعث بروز خلاقیت‌ها و پیشرفت‌های بسیاری از طرف اعضا و افراد سازمان شده‌است و پیشرفت‌های بزرگی را نیز برای خود سازمان به‌همراه داشته بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها مردم را عامل پیشرفت و ارتقا سازمان خود میدانند و هدف اصلی آن‌ها خدمت و سودرسانی هرچه مطلوب‌تر به مردم می‌باشد ازاین‌رو طراحی‌های مناسب محیط کار بسیار در پیشرفت و پیشبرد این اهداف به سازمان‌ها کمک می‌کند یک طراحی مناسب محیط کار باعث بهبود سلامت روانی کارمندان و روابطشان با مشتری و مردم خواهد شد

اگر بخواهیم سه موضوع مهم را در افزایش بازدهی هر سازمانی در نظر بگیریم باید به  توانایی بالا،انگیزه زیاد و فرصت و زمان مناسب اشاره کنیم

توانایی بالا بیشتر به افراد و قدرت استعداد آن‌ها برمی‌گردد و ممکن است حتی در هر فردی با افراد دیگر متفاوت باشد اما انگیزه زیاد درواقع میزان علاقه و امید افراد به انجام پروژه‌های سازمان گفته می‌شود که کار کردن در محل کار مساعد و مناسب تاثیر زیادی برافزایش انگیزه و بهره‌وری و عملکرد بالاتر افراد سازمان دارد انگیزه افراد به‌نحوی از طراحی داخلی محل کار و دکوراسیون اداری نشأت می‌گیرد

یک دفتر کار خوب و سازمان مناسب شرایط عادلانه‌ای را برای بروز خلاقیت و نوآوری در بین اعضای سازمان به وجود می‌آورد اگر به اعضای سازمان فرصت داده نشود و مدام نادیده گرفته شوند طبیعی است که نمی‌توانند کارشان را به‌خوبی انجام دهند و عملکرد و بهره‌وری نخواهند داشت

در ادامه به مواردی اصلی برای محیط کار مناسب اشاره می‌کنیم مورد اول دمای مناسب محیط کار می‌باشد که ترکیبی از درجه‌حرارت محیط گردش و جریان هوا و تصفیه آن و میزان رطوبت  محیط می‌باشد توجه به این نکته باعث راحتی فیزیکی بدن افراد سازمان شده و عملکرد آن‌ها را بهبود می‌بخشد

مورد بعدی چشم‌انداز و مناظر زیبا از دفتر کار می‌باشد که اگر محیط کاری شما در محیطی سرسبز و زیبا باشد باعث می‌شود تا  افراد که به‌طور طبیعی میل به بودن در طبیعت را دارند بعضی از اوقات خود را در این فضا بگذرانند و کمتر دچار خستگی و افسردگی ناشی از کار شوند

نبود تنوع در محیط کار نیز از دیگر این موارد است که برای مثال طراحی‌های یکسان و تکراری رنگ‌های غیر متنوع و غیره باعث کسلی اعضا و خسته‌کننده شدن محیط کار می‌شود استفاده از نورهای طبیعی و تغییر دکوراسیون و همچنین استفاده از رنگ‌های جدید متنوع تاثیر بسزایی در افزایش بهره‌وری کارمندان خواهد داشت

شرایط بسیاری از سازمان‌ها به‌گونه‌ای است که هر بخش که وظایف گروهی یکسانی دارند را از سایر بخش‌ها و اعضا جدا می‌کنند کنترل سروصدای هرکدام از این بخش‌ها از موارد مهم دیگر یک محیط کار مناسب می‌باشد

همچنین ازدحام و شلوغی زیاد باعث بروز استرس در کارمندان شده و محیط کار مناسب باید هر چه بیشتر در فضایی به‌دور از استرس و ازدحام باشد محیط کار مناسب درحقیقت جایگاهی برای رشد و ترقی کارمندان و در نهایت یک جامعه می‌باشد برای همچین مکانی استانداردهایی تعریف‌شده است که به‌سلامت روانی و جسمی افراد آسیبی وارد نشود بر طبق تحقیقات سازمان HOK ،هشتاد و دو درصد کارمندان به بیماری‌هایی از قبیل درد در ناحیه گردن سرشانه مفاصل ران کمردرد و مشکلات بینایی دچار هستند محیط کار مناسب باعث علاقه و افراد کارمندان به شغل و اهداف سازمانی شده به نوعی که روابط افراد بسیار بیشتر شده و حتی در محیط‌های بیرون از محل کار به بحث و تبادل نظر در رابطه با کار می‌پردازند عدم مشورت و بحث و تبادل نظر در بین اعضای یک سازمان باعث می‌شود تا افراد دچار استرس شده و شجاعتشان را در انجام کارها از دست بدهند و دیگر امید به انجام کارهایشان نداشته باشند

 مورد آخری که به آن اشاره می‌کنیم تعهد شغلی افراد در سازمان می‌باشد که بودن در محیط مناسب باعث حس رضایتمندی افراد شده و همین امر موجب تعهد فرد به شغلش می‌شود وجود تعهد شغلی باعث افزایش بهره‌وری و نوآوری افراد می‌شود همچنین فرد متعهد به کار می‌کوشد تا ارتباط منسجم‌تری را با مشتریان خود برقرار کنند و این امر به سازمان برای رسیدن به اهداف بسیار کمک خواهد کرد پس در نتیجه سازمانی که کارمندانش متعهد به وظایفشان باشند تعامل بهتری در جهت رشد و ترقی سازمان خواهند داشت و هر شرکت و سازمانی باید شرایطی را فراهم آورد تا افراد آن سازمان از کار و شغل خود حس رضایتمندی داشته و خود را به کار و سازمان خود متعهد بدانند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.