نقش دکوراسیون اداری در یک سازمان

دکوراسیون اداری برخلاف آنچه که بیشتر مردم تصور می‌کنند فقط به بحث زیبایی خلاصه نمی‌شود و تأثیرات فراوانی در یک سازمان می‌تواند داشته باشد که در این‌جا با چند مورد از آن‌ها آشنا می‌شویم
یکی از تأثیرات دکوراسیون اداری ایجاد محیطی بانشاط و شاداب در محل کار است با استفاده از رنگ‌های شاد و نورپردازی و مبلمان اداری خوب یا استفاده کردن از گیاهان و گلدان‌ها می‌توان محیط خشک و رسمی ادارات را به یک محیط باطراوت تبدیل کرد که باعث افزایش روحیه در پرسنل و مراجعین سازمان می‌شود که این امر تاثیر زیادی بر روی عملکرد و افزایش بهره‌وری و خلاقیت کارکنان اداره و سازمان شما خواهد داشت


برقراری نظم و ترتیب تاثیر مثبت دیگری از اجرای یک دکوراسیون اداری خوب است وقتی همه‌چیز در سر جای خودش به‌طور صحیح قرار بگیرد مثل کمدها و کتابخانه‌های اداری فضای سازمان شما بسیار منظم به‌نظر می‌آید و این امر موجب آرامش‌بخش بودن و دل‌پذیر شدن فضای شما خواهد شد وقتی مراجعین شما با یک فضای اداری این‌چنینی روبرو می‌شوند که با یک دکوراسیون اداری عالی میزبان آن‌ها هستید از وقتی‌که در سازمان شما می‌گذرانند لذت برده و خدمات و سازمان شما را برای دیگران نیز توصیه می‌کنند که این سبب رشد سازمان شما خواهد شد

رعایت حریم خصوصی

در یک طراحی درست و اصولی تمام پرسنل می‌توانند صاحب حریم شخصی خود باشند که باعث ایجاد حس امنیت در آن‌ها شده و شیوه و کار عملکرد آن‌ها را بهبود و رشد می‌دهد و این نیز تاثیر مثبت دیگر دکوراسیون اداری در سازمان‌ها می‌باشد در دکوراسیون اداری نکاتی ازجمله جلوگیری از خستگی و تنبلی پرسنل نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و تمهیداتی در این جهت نیز اندیشیده می‌شود مثلاً بسیاری از شرکت‌ها امروزه از مبلمان چندمنظوره و ایجاد فضای استراحت برای این امر استفاده می‌کنند که اصول و جزئیات آن را یک طراح متخصص دکوراسیون اداری می‌تواند پیاده‌سازی و اجرا کند مدیران شرکت‌هایی که به پرسنل خود اهمیت می‌دهند و رشد مجموعه را در گرو عملکرد این پرسنل می‌دانند هیچ‌گاه از این نکته غافل نمی‌شود

هویت سازمانی

همچنین دکوراسیون اداری سازمان شما می‌تواند حامل پیام اداره و سازمان شما باشد و در بحث برندسازی المان‌ها و اجزای دکوراسیون اداری شامل نمادها و پیام‌های بصری از نوع یا نحوه کار اداره و سازمان برند شما می‌باشند اصطلاحاً نحوه چیدمان دکور و مبلمان اداری شما هویت سازمانی شما را نشان می‌دهد


در بسیاری از سازمان‌ها واحدهای مختلفی وجود دارد که به‌صورت جداگانه از هم کار می‌کنند که وظیفه جداسازی و تفکیک این بخش‌ها برعهده دکوراسیون اداری سازمان است که با استفاده از المان‌های خاص یا رنگ‌ها بخش‌های مختلف سازمانی مثلاً بخش مالی که از واحد امور مهندسی جداست را از هم تفکیک و جداسازی کند،همچنین با این روش فضاهای مجزایی برای کارکنان ایجاد می‌شود که هر کدام با توجه به نوع چیدمان و دکوراسیون می‌توانند اجزایی مثل قاب عکس گل و گلدان و دیگر لوازم شخصی خودشان را به این چیدمان اضافه کرده و حتی باعث زیباتر شدن سازمان بشوند

پیاده‌سازی دکوراسیون اداری چگونه محیط کار شما را سروسامان می‌دهد

در بسیاری از کارهای یک اداره از فایل‌ها و انواع پوشه‌ها استفاده می‌شود که برای جلوگیری از ریخت‌وپاش آن‌ها می‌توان از میزهای کشو دار یا جعبه‌های مخصوص نگهداری فایل استفاده کرد که این امر موجب ایجاد نظم و دسترسی سریع و آسان به هر فایلی در هر زمانی‌که به آن نیاز هست می‌شود که از میان انبوه پرونده‌ها به‌راحتی فایل مورد نظر پیدا شود همین مسئله در افزایش روحیه و کاهش استرس کارکنان بسیار تاثیرگذار خواهد بود و سرعت کار را نیز برای آن‌ها افزایش می‌دهد

اتاق استراحت

بر اساس تحقیقات اگر کارکنان یک سازمان امکان استراحت گاه‌گاه در زمان فعالیت را داشته باشند و از میز و محل کار خود بتوانند برای لحظاتی فاصله بگیرند به‌طور چشمگیری با افزایش کارآمدی آن‌ها مواجه خواهیم شد پس اگر در سازمان فضایی مثل آشپزخانه سالن استراحت دارید حتما شرایط را برای یک اتاق استراحت مناسب برای کارمندان ایجاد کنید برای اینکار می‌توانید از تعداد زیادی از مبلمان حتی ارزان‌قیمت اداری استفاده کنید و مثلاً برای ساعت ناهار زمانی را در نظر بگیرید که همه کارکنان برای لحظاتی از میز کار خود دور شوند و به استراحت و صرف ناهار بپردازند همین نکته ساده بسیار در عملکرد بالای کارکنان و حتی کاهش استعفای آن‌ها بر اساس خستگی و استهلاک از کار تاثیر خواهد داشت


برروی میز کار یا محوطه سازمان از گیاهان طبیعی حتما استفاده کنید تحقیقات نشان می‌دهد که رنگ سبز گیاه و داشتن گیاه در محیط کار موجب افزایش بهره‌وری و توجه شناختی افراد می‌شود و موجب شادی و نشاط در آن‌ها می‌شود گیاهانی مانند پتوس آلوئه ورا ،پیچک و گیاهان عنکبوتی گزینه‌های مناسبی جهت فضاهای داخلی به حساب می‌آیند
برای افزایش بهره‌وری و ایجاد حس خوب کارکنان به سازمان بهتر است از نظر شخصی کارکنان نیز در چیدمان حداقل اتاق و میز کار خودشان بهره برد تا به‌این‌ترتیب محیط کار برای فرد دوست‌داشتنی‌تر باشد و این امر موجب غیبت کمتر کارمندان در محیط کار خواهد شد کارمندان می‌توانند این کار را با اجزاء ساده از جمله چراغ مطالعه شیک جا خودکاری و ماک و لیوان شخصی خود انجام دهند این بستگی به سلیقه شخصی آن‌ها دارد


برای نفوذ به ذهن کارکنان و ایجاد نشاط و انگیزه می‌توان از بسیاری از شرکت‌ها و برندهای موفق الگو گرفت یکی از این کارها نصب تابلوی اهداف یا تابلوی آرزوها است که با این کار می‌توان امیدها و آرزوهای خود و کارکنان سازمان را بر روی آن ثبت کنید و اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت را بر روی آن بنویسید تا با ایجاد انگیزه و حس رقابت باعث افزایش عملکرد کارکنان و پیشرفت سازمان خود بشوید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.