امروزه با گسترش ساختمان‌های تجاری و فضاهایی مثل پاساژها و مجتمع‌های تجاری بزرگ طراحی و بازسازی فضای تجاری از اهمیت بالایی به‌جهت نیاز این‌گونه فضاها برای جلب توجه مشتریان و نشان‌دهنده هویت و نوع کار آیی فضای تجاری شما برخوردار است. طراحی و بازسازی فضای تجاری باید به‌گونه‌ای انجام شود که مشتریان و مراجعین به این فضا به‌خوبی از نوع خدمات فضا بهره‌مند شوند و احساس خوب و راحتی در این فضا داشته باشند در این مقاله قصد داریم با اصول قواعد طراحی بازسازی فضای تجاری بپردازیم.

چه زمانی به طراحی و بازسازی فصای تجاری پرداخته می شود؟

طراحی داخلی در فضای تجاری معمولاً با گذر زمان کوتاهی نیاز به تغییر و بروزرسانی پیدا می‌کند برای مثال اگر فضای مثلاً نمایندگی برندهای مختلف در مجتمع تجاری را در نظر بگیریم سال‌به‌سال دچار تغییر و به‌روزرسانی هایی می‌شود که هم‌زمان با گسترش و پیشرفت برند در زمینه ظاهری و طرح و رنگ باید در طراحی و بازسازی فضای تجاری نیز تغییرات و بروزرسانی هایی انجام گیرد، هم‌زمان با رشد کسب‌وکارها و بیشتر شدن فضای رقابتی بین شرکت‌های مختلف یکی از نیازهای اصلی هر فضای تجاری این به‌روزرسانی فضای خود به لحاظ تبلیغات و ایجاد جلوه‌های بصری جذاب برای مشتریان می‌باشد که کالا یا خدمات را به بهترین شکل به مشتریان ارائه دهد و از طریق چیدمان و بهره‌گیری از دکوراسیون شیک داخلی از تأثیرات زیاد این کار بر روی فروش بیشتر محصولات و جلب رضایت مشتریان بهره‌مند شود .
چیدمان درست و اصولی فضای داخلی هر فروشگاه موجب می‌شود تا مشتریانی که به این فروشگاه آمده‌اند به‌خوبی همه محصولات و یا خدمات این فروشگاه را مشاهده نمایند که در نهایت به فروش بیشتر فروشگاه می‌انجامند شما می‌توانید از طریق یک چیدمان خوب که با کمی خلاقیت و ابتکار ترکیب‌شده باشد طرح‌های جالبی برای جلب توجه مشتریان خود ایجاد کنید و در ذهن مخاطب اثری به‌جا بگذارید که دوباره فروشگاه شما را برای خرید انتخاب کند.
از طرف دیگر چیدمان درست و اصولی فضای تجاری موجب قرارگیری هر کالا در جای مخصوص به خود می‌شود که تا حدود زیادی از صدمه و آسیب آن جلوگیری می‌شود مثلاً در بسیاری از فروشگاه‌ها برخی کالاهای آسیب‌پذیر به گونه‌ای در دکوراسیون قرار می‌گیرند که از دسترس مشتریان به‌دور باشد و فقط قابل نمایش باشد و همین امر موجب می‌شود تا با قرارگیری کالا در محل‌های درست و اصولی هر مشتری پس‌از ورود به فروشگاه شما به‌راحتی به محصول موردنظر دسترسی داشته و خرید راحتی از شما داشته باشد.
شناخت صحیح از مشتریان و سلیقه و طیفی از مردم که به فروشگاه شما می‌آیند از نکات مهم در طراحی و بازسازی فضای تجاری شما می‌باشد برای مثال شما باید بدانید که از چه جنسی با چه رنج سنی و چه طیفی از افراد جامعه سروکار دارید تا بتوانید مطابق با سلیقه و ویژگی این افراد طراحی و بازسازی فضای تجاری خود را برنامه‌ریزی نمایید.

طراحی بر چه اساسی صورت میگیرد؟

درابتدای پروژه حتما از خود بپرسید که چه افرادی با چه ویژگی‌هایی قرار است به فروشگاه شما مراجعه کنند دانستن پاسخ این سوال نتیجه تغییرات و طراحی شما را بسیار بهبود می‌بخشد برای مثال اگر یک فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی را در نظر بگیریم مشخص است که بیشتر مراجعین این فروشگاه بانوان می‌باشند و باید در طراحی بازسازی مثلاً در رنگ‌آمیزی از رنگ‌های صورتی و یاسی و غیره بیشتر استفاده کرد و یا با نصب پوستر و دیوار پوش‌ها با طرح‌های زنانه می‌توان در ایجاد حس آرامش در مشتریان شما تاثیر گذار باشد. شما می‌توانید از موسیقی در فضای تجاری خود بهره بگیرید تا هرچه بیشتر به ایجاد حس خوب و جلب توجه مشتریان خود بیفزایید و در نهایت با افزایش فروش و بهره‌وری مواجه شوید.

نقش ویترین در طراحی فصای تجاری

نکته مهم و حائز اهمیت در فضاهای تجاری ویترین فروشگاه‌ها است که در نگاه اول موجب جلب توجه مشتریان می‌گردد ویترین‌ها بیانگر هویت و نوع فعالیت فروشگاه شما می‌باشد و نشان می‌دهد که این فروشگاه چه خدماتی و چه کالایی را در چه سطحی ارائه می‌دهدو مشتریان هر فروشگاه معمولاً با توجه به اجناس به‌نمایش‌درآمده در ویترین فروشگاه است که آن فروشگاه را انتخاب می‌کند و متوجه می‌شوند که کالا یا خدمات مورد نظرشان در این فروشگاه یافت می‌شود.
ازاین‌رو نیاز است تا به‌خوبی از سلیقه و نیاز مشتریان خود آگاه باشید و با توجه به آن دکور و ویترین فروشگاه خود را طراحی نمایید تا حداکثر سود ممکن را از فروش خود کسب نماید هر فروشگاهی باید بتواند با استفاده از هر المانی در طراحی و ساخت یک دکور و ویترین خاص و منحصربه‌فرد بکوشد که به‌خوبی نسبت به سایر مغازه‌ها متمایز شده و خریداران بیشتری را به خود جلب نماید.

نورپردازی در طراحی فضای تجاری

نکته بسیار مهم بعدی که در محیط‌های تجاری بسیار حائز اهمیت می‌باشد نحوه نورپردازی و رنگ‌آمیزی فضای تجاری است که ایده‌های بسیار زیادی برای ترکیب نور و رنگ‌آمیزی در طراحی و بازسازی فضای تجاری وجود دارد که اگر به‌درستی و اصولی صورت نگیرد نه‌تنها تاثیر مثبتی در فروش فروشگاه ایجادنمی‌کند بلکه ممکن است موجب سردرگمی مشتریان نیز بگردد و برعکس این مسئله نیز می‌تواند به‌شدت به جلب توجه و رضایت مشتری و درنهایت فروش فروشگاه شما کمک نماید.
از جذابیت‌های فروشگاه‌هایی که مخصوصا به‌عنوان نماینده یک برند مشخص هستند ترکیب رنگ‌های سازمانی آن برند با نورپردازی صحیح و اصولی است منظور از رنگ سازمانی این است که برای مثال برند سامسونگ از رنگ سازمانی سفید و آبی در برندها و نمایندگی‌های خود استفاده می‌کند و شما نمی‌توانید نمایندگی از این شرکت با رنگ متفاوت را جایی ببینید.شما نیز می‌توانید از ترکیب رنگ و نورپردازی مخصوص به خود در فروشگاه خود استفاده نمایید که این کار باعث بهتر دیده شدن فروشگاه شما و درنهایت افزایش فروش می‌گردد.

اگر حادثه ای برای تاسیسات تجاری شما اتفاق بیافتد پرداختن به آن یک کار غیرممکن است که می‌تواند عملکرد شما را نیز تحت تاثیر قراردهد، همچنین عوامل زیادی در طول زمان مسیر بازگشت به حالت اولیه دخالت دارند، خدمات بازسازی شرکت رایا سیستم شامل تغییرات اساسی و جزیی می‌باشد و تیم اجرایی ماهر ما یک جدول زمان‌بندی و برنامه عملیاتی برای دستیابی به اهداف ایجاد خواهد کرد. در ابتدا ساختمان شما را بیمه و میزان خسارت را ارزیابی خواهد کرد و متخصصان آماده‌اند تا ساختمان شما را به سریع‌ترین روش ممکن بازسازی کنند تا خرابی شاید به حداقل برسد پس‌از ارزیابی خسارت تمام اجزای داخلی باید بررسی شوند تا مشخص شود چه چیزهای قابل نجات هستند ما درک می‌کنیم که بازگرداندن عملکرد کسب‌وکارشان به سریع‌ترین و مطمئن‌ترین حالت به حالت عادی اولویت اصلی شماست ساختمان‌های تجاری از اجزای اساسی در شهر ها هستند و دارای اهمیت بسیار بالایی میباشند و از بازسازی تجاری از مهمترین طراحی ها و باز سازی فضاهای تجاری میباشد،به دلیل تجاری بودن این فضاها افراد زیادی زمان بسیار زیادی را در این اماکن سپری میکنندکه ساختمانی که قدیمی و فرسوده باشد می‌تواند جان افراد زیادی را به خطر بیندازد و خسارت‌های مالی و جانی فراوانی به‌همراه داشته باشد. از طرفی باید به این مسئله توجه داشت که مشتریان و مراجعین به ساختمان‌های تجاری به ظاهر و شیک بودن محیط خیلی اهمیت می‌دهند.نکته بعدی اینکه مصالح که در بازسازی تجاری به کار برده می شود همگی باید عایق رطوبت باشد.نمای ساختمان‌های تجاری معرف فضای داخلی هستند و عده زیادی معتقد هستند توجه افراد در مراکز تجاری بیشتر به کف‌سازی بوده تا نسبت‌به سقف، از عناصر مهم در دسترس تجاری می‌توان به سقف، دیوارها و ستون‌ها و نور پردازی،مبلمان و عناصر تزئینی اشاره کرد در کل می‌توان گفت طراحی و باز سازی فضای تجاری شامل طیف گسترده‌ای از خدمات میباشد که هر روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود قبل‌از شروع عملیات طراحی و بازسازی باید کاربری فضای مورد نظر و اینکه برای چه منظور و هدف و شغلی قرار است کاربری داشته باشد مشخص شود و سپس کار را آغاز کرد، در مراکز تجاری بازسازی باید طبق مقررات و ضوابط مجتمع صورت بگیرد،سرعت در بازسازی ضروری و سازنده باید هر چه سریع تر عملیات بازسازی خود را به پایان برساند، خدمات بازسازی تجاری با بیمه کار می‌کنند و جلوگیری از خسارت‌های مالی و جانی احتمالی از ضروریات هر پروژه طراحی و بازسازی تجاری می باشد.