انواع چیدمان سالن های سینما اجتماعات یا آمفی تئاتر ها

طراحی سالن و سینما پیچیدگی‌های خاص خود را دارد فاصله صندلی‌های سالن ابعاد آن‌ها و شیوه طراحی آن‌ها نیاز به تخصص و تجربه کافی دارد که ما در تلاشیم تا با استفاده از بهترین متریال و طراحان حرفه‌ای خود به بهترین نحو خدمات را به شما عزیزان ارائه دهیم


مثلاً در طراحی سالن و سینما باید فاصله و اندازه ردیف‌ها و راه‌های خروجی به‌درستی تعیین و اجرا شود برای مثال راهروهای با ردیف‌های ۱۴ تا ۱۶ صندلی که از هر دو انتها به راهرو و خروجی سالن دسترسی داشته باشند مورد مناسبی است در مواقعی که ردیف‌ها فقط از یک طرف به راهرو دسترسی داشته باشند تعداد چیدمان صندلی‌ها باید به ۷ تا ۸ صندلی در هر ردیف کاهش یابد به این روش چیدمان چیدمان چند راهرویی گفته می‌شود


چیدمان قاره‌ای صندلی سالن و سینما

این روش در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کارفرما صندلی‌های سینمایی بیشتری را نیاز داشته باشد این چیدمان به این صورت است که تمام صندلی‌های سالن سینما یا آمفی‌تئاتر در یک بخش مرکزی قرار گیرند که این امر موجب می‌شود تعداد صندلی‌ها در هر ردیف بیشتر از حد تعیین‌شده باشند

در این چیدمان نیاز به فاصله‌ی بیشتر ردیف‌ها و راهروهای گسترده‌تر و درب‌های خروجی مناسب با چیدمان است تا طول بیشتر این ردیف‌ها را پوشش دهد اگر این روش توسط یک طراح متخصص صورت گیرد و با دقت و برنامه‌ریزی اجرا شود حتی به نسبت چیدمان چند راهرویی چیدمان قاره‌ای بسیار کاربردی‌تر و با تعداد صندلی بیشتر فضا را به‌خوبی پوشش می‌دهد اصول برنامه‌ریزی صحیح این روش این است که هر شخص برای نشیمن و فضای راهرو و موردنیاز ۷.۵ فوت مربع نیاز دارد در طراحی شکل سالن و سینما باید به روابط برنامه‌ریزی‌شده بین تماشاگران با پرده سینما یا مجریان روی صحنه به‌خوبی و درستی دقت و توجه شود این روش هم مزیت و هم عیب و ایراد دارد که مزیت آن این است که بسیار مناسب برای سخنرانی و نمایش فیلم است اما برای روابط فاصله نزدیک بین پرده سینمایی با مجری و تماشاگران چندان مناسب نمی‌باشد این روش چیدمان و طراحی سالن و سینما به‌خوبی نیازهای یک سخنران یا پرده نمایش یا اجرای تئاتر را برآورده می‌کند

همچنین به دلیل شکل مستطیلی کاربرد بسیاری در سازه‌های امروزی ساختمان سینما و تئاتر دارد و به‌راحتی قابل‌اجرا در چنین فضاهایی می باشدولی از طرفی هم به دلیل دوری تماشاگران ردیف انتهایی دچار ایرادات و نواقصی هم هست اگر این فضاها بیشتر برای سخنرانی و برگزاری مراسم این‌چنینی مورد استفاده قرار می گیرد بهتر است از طراحی‌های دیگر برای چیدمان فضا استفاده شود

چیدمان گسترده فن

مثلاً روش چیدمان گسترده فن با حداکثر محدودیت ۱۳۰ درجه از نقطه مرکزی و کانونی سالن موجب می‌شود تا تماشاگران دورتر از صحنه هم به‌راحتی با مجری و صحنه‌ی اجرا در ارتباط باشند

و بدین‌ترتیب روابط صمیمی‌تری بین مجری و گروه کنسرت یا صحنه نمایش با تماشاگران ایجاد می‌شود طراحی این سالن‌ها به دلیل زاویه ۱۳۰ درجه‌ای محل نشیمن باعث اعوجاج تصاویر صحنه نمایش می‌شود ازاین‌رو برای سالن سینما مناسب نمی‌باشد و بیشتر برای سخنرانی و این‌چنین مراسماتی مناسب است

دلیل آن‌هم این است که افراد مجبورند سر خود را به سمت صحنه نمایش چرخانده و این امر اگر به‌اندازه نمایش یک فیلم دو ساعته طولانی باشد باعث ناراحتی جسمی تماشاگر شده پس این طراحی نمی‌تواند برای سالن سینما مناسب باشند و کاربرد داشته باشد

چیدمان گود

سومین مدل و روش چیدمان چیدمان گود است همان گونه که در تصویر زیر نیز ملاحظه می‌کنید در این روش چیدمان که برگرفته‌شده از آمفی‌تئاتر های روباز یونان باستان می‌باشد زاویه ۱۸۰ تا ۲۷۰ درجه‌ای برای ارتباط بهتر شنیداری و دیداری بین تماشاگران و مجریان تعبیه شده‌است

ازاین‌رو به‌هیچ‌عنوان برای صحنه نمایش یا پرده سینمایی مناسب و قابل‌استفاده نمی‌باشد

اما اگر نمایش اسلاید یا فیلم‌های کوتاه در چنین سالن‌هایی نیاز باشد می‌توان از مانیتورهای نصب‌شده مقابل صندلی‌ها یا صفحه نمایش پروژکسیون در طراحی این فضا استفاده کرد

چیدمان یا صحنه آرنا

این طراحی نیز مناسب سخنرانی‌ها و این‌چنین مراسماتی می‌باشد که با زاویه ۳۶۰ درجه چیدمان صندلی نسبت به مجریان موجب ارتباط بهتر تماشاگران با صحنه اجرا و مجریان می‌شود این روش‌ها هم مزایا و معایب مختص به خود را دارد که مزیت آن با توجه به زاویه ۳۶۰ درجه‌ای نزدیکی تعداد بیشتری از تماشاگران به مجری و صحنه نمایش است

و از معایب آن نیز می‌توان به محدودیت مجریان اشاره کرد که در طول سخنرانی با بخش کمی که روبه‌روی خود است ارتباط دارند و به لحاظ جسمی محدود به فضایی است که اختصاص داده‌شده باشد

راحتی و ابعاد صندلی‌های سالن و سینما
عرض صندلی‌ها تاثیر بسزایی در راحتی آن‌ها دارد سایز و اندازه صندلی‌ها از ۱۸ تا ۲۴ متغیر است ولی ممکن است در طول اجرای یک پروژه سالن از چندین تولیدکننده صندلی استفاده‌شده باشد برهمین اساس بیشترین سایزی که توسط این تولیدکنندگان در عرض صندلی‌ها استفاده می‌شود عرضه صندلی‌های ۲۰، ۲۱ و ۲۲ می‌باشد اگر راحتی صندلی‌های اجتماع در اولویت باشد به عرض و فضای بازوهای صندلی باید توجه ویژه‌ای صورت گیرد اندازه‌های کوچک‌تر از ۱۸و ۱۹ درجه به دلیل کوچکی کاربرد کمتری دارند ازاین‌رو بیشتر تولیدکنندگان صندلی‌های خود را در امتداد یک خط فرضی که از آن به‌عنوان خط شعاع نام‌برده می‌شود اندازه‌گیری و طراحی می‌کنند


نکته مهم بعدی در طراحی سالن سینما فاصله ردیف‌ها می‌باشد فاصله ردیف‌های فاصله پشت به عقب صندلی باید به نوعی طراحی شود که موجب راحتی و رفت‌وآمد راحت‌تر تماشاگران باشد این فاصله با ابعاد ۲،۶(۳۰) مورد استفاده قرار می‌گیرد این ابعاد به گونه‌ای است که بهترین استفاده از فضا صورت گیرد پس زانوها در فاصله مناسب با صندلی جلویی می‌باشد ازاین‌رو اگر نیاز به رفت‌وآمد شخص دیگر باشد مستلزم آنست که شخص نشسته بایستند و اجازه دهد تا فرد دیگر از مقابل او عبور کند که اگر این ابعاد و فاصله ردیف‌ها را به۳۶ افزایش دهیم حتی تا حدود زیادی این مشکل نیز برطرف می‌شود و عبور از روبه‌روی فرد نشسته با اختلال کمتری انجام می‌گیرد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.