آشنایی با مزای و معایب دکوراسیون اداری پلان باز open office


دکوراسیون اداری امروزه در سرتاسر جهان بسیار حائز اهمیت بوده و بسیاری از سازمان‌ها و کمپانی‌ها با توجه به نوع فعالیت و حیطه کاری‌شان هر کدام از دکوراسیون و چیدمان اداری مختص به خود که به نوعی هویت سازمانی اداره آن‌هاست استفاده و بهره می‌برند دراین‌میان نوع دکوراسیون اداری بسته به شغل و فعالیت سازمان می‌تواند به دو حالت پلان بسته یا پلان باز یا اصطلاحا دکوراسیون open office اجرا شود که در این‌جا این سؤال را پیش می‌آورد که استفاده از این دکوراسیون آیا مزیت‌های خوبی به پلان بسته دارد که در این مقاله قصد داریم بیشتر از این سبک را مورد ارزیابی قرار دهیم

مزایا و معایب دکوراسیون پلان باز یا open office

نوع کار و فعالیت هر سازمان نقش تعیین‌کننده‌ای را در استفاده از دکوراسیون پلان باز خواهد داشت مثلاً برای شرکت‌ها و کمپانی‌هایی که کارکرد آن‌ها به‌صورت گروهی و تیم ورک انجام می‌شود و نیاز است که کارکنان با هم مراوده داشته و تعامل زیادی با هم دارند استفاده از دکوراسیون پلان باز بیشترین کارایی و راندمان را ایجاد خواهد کرد و به‌لحاظ فضا و انرژی دکوراسیون‌های پلان باز بسیار محیط پرانرژی پر جنب‌وجوشی را به وجود می‌آورند که با دسترسی آسان کارمندان به یکدیگر راندمان و بازدهی آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد
اما اگر سازمانی باشد که فعالیت‌های درون آن نیاز به سکوت و تمرکز بالا داشته باشد استفاده از دکوراسیون پلان باز و چیدمان به این سبک تمرکز را از افراد می‌گیرد و با شلوغی و هرج‌ومرج برای کارمندان و فعالیتشان اختلال ایجاد می‌کند و استفاده از دکوراسیون پلان بسته با جداره‌های آکوستیک برای این مدل از ادارات و سازمان‌ها بسیار مفیدتر خواهد بود پس به‌همین دلیل است که انتخاب دکوراسیون پلان باز بستگی به نوع فعالیت شغل و سازمان دادند


یکی از دلایل استقبال زیاد ادارات و سازمان‌ها از دکوراسیون پلان باز ایجاد فضای بیشتر برای کارمندان و استفاده بهینه‌تر از فضای ساختمان اداره می‌باشد بدین‌ترتیب که نوع چیدمان در دکوراسیون به‌صورت سلولی نبوده و با حذف دیوارها و موانع فضای باز و فلتی ایجاد می‌شود که دست طراحان دکوراسیون اداری را برای انواع طرح‌ها و استفاده از مبلمان اداری مناسب باز می‌گذرد بسیاری از ادارات و سازمان ها امروزه به‌صورت تیم ورک و گروهی فعالیت می‌کنند که با این روش چیدمان می‌توان پرسنل بیشتری را با نظم و ترتیب با یکدیگر در یکجا جمع کرد و بازدهی سازمان را بالا برد

نقد مهم دکوراسیون پلان باز

مهم‌ترین انتقادی که به این دکوراسیون پلان باز وارد است نبود حریم خصوصی و فضای شخصی برای کارمندان است که امروز با کمی خلاقیت و ایده‌پردازی روش‌هایی ازجمله استفاده از فضای سبز برای جداسازی و یا میز کارهایی که از طریق طلق های شیشه‌ای برای هر کارمند شخصی‌سازی شده‌است به‌وجودآمده تا هم حریم شخصی هر فرد حفظ شود و هم کارمندان در ارتباط راحت و آسان با سایر همکاران خود باشند و مانع و اختلالی وجود نداشته باشد
در این دکوراسیون هم گاهاً فضاهایی وجود دارد که داره حریم بسیار قوی‌تری باید باشد که از دسترس عموم و سایر کارمندان کمی دور باشد مانند اتاق مدیریت یا حتی اتاق کنفرانس که بازهم بسته به نوع فعالیت و سازمان می‌تواند با دیواره‌های شیشه‌ای شفاف یا غیرشفاف این فضاها را جداسازی کرد که با حریمی قوی‌تر که عایق صدات هم باشد امنیت سکرت این فضا را بالا برد و از طرفی به دلیل شیشه‌ای بودن این دیوارها سازمان کاملاً در دسترس بوده و همه‌چیز قابل‌مشاهده است که همین امر باعث می‌شود استفاده از چنین جداکننده‌های منافاتی با دکوراسیون پلان باز نداشته باشد

اساساً برتری‌های زیادی در دکوراسیون پلان باز به نسبت پلان بسته وجود دارد که ما در این مقاله برخی از آن‌ها را از قبیل استفاده بهینه و صحیح از فضا و بیشترین بهره‌وری از آن همچنین دسترسی آسان و ساده کارمندان با هم در شرکت‌هایی که نیاز به تعامل بالا بین کارمندان وجود دارد اشاره کردیم درنهایت می‌توان نتیجه گرفت که نوع فعالیت و شغل هر سازمان این موقعیت را ایجاد می‌کند که آیا می‌توان از دکوراسیون پلان باز استفاده کرد یا باید از دکوراسیون پلان بسته استفاده کرد ولی اگر حیطه کاری سازمانی با این سبک دکوراسیون مشکلی نداشته باشد و اختلالی در آن ایجاد نشود قطعا بهترین و درست‌ترین انتخاب، انتخاب دکوراسیون پلان باز می‌باشد که با ایجاد یک محیط بانشاط و پرانرژی در بهره‌وری بیشتر از نیروی انسانی و رسیدن به اهداف سازمان نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.